Najnowsze wiadomości

5 sposobów na to, jak twoje życie staje się lepsze, gdy...

Różne oblicza uzależnienia

4 sposoby na przezwyciężenie negatywności w odwyku

16 czerwca 2021 17:58

Jak rozpocząć leczenie w miejscu, w którym się znajdujesz



Przygotowanie do leczenia

Czasami dostanie się do ośrodka leczenia nie dzieje się wtedy, kiedy tego chcesz. Często jest lista oczekujących, ubezpieczenie lub finanse mogą stanowić przeszkodę w uzyskaniu miejsca. Bez względu na przyczynę, niemożność dostania się na leczenie od razu może powodować wiele frustracji i niepokoju. Te uczucia są całkowicie zrozumiałe, ale są rzeczy, które możesz zrobić, aby zacząć przygotowywać się do leczenia już teraz.

Rozpocznij proces leczenia już teraz

Nie jesteś bezsilny. Możesz rozpocząć proces leczenia już teraz. Kroki, które podejmiesz przed rozpoczęciem leczenia, mogą być tymi, które podtrzymają cię podczas leczenia i później. Poświęć ten ważny czas na przegrupowanie i przygotowanie się. Poniżej przedstawiamy czynności, które możesz rozpocząć jak najszybciej.

Idź na spotkania

Jeśli należysz do społeczności 12 kroków, upewnij się, że regularnie uczęszczasz na spotkania. Jeżeli nie należysz do żadnej z nich, dowiedz się, gdzie jest najbliższe miejsce i zacznij na nie uczęszczać. Jeśli chciałbyś znaleźć coś innego niż program 12 kroków, możesz spróbować alternatywnych grup wsparcia, które nie wyznają wiary w siłę wyższą (np. SMART Recovery) lub opierają się na konkretnych technikach terapii. Odpowiednia dla Ciebie grupa wsparcia może pomóc Ci zachować koncentrację i siłę do czasu rozpoczęcia leczenia.

Skorzystaj z poradnictwa

Jeśli już wcześniej korzystałeś z poradnictwa, ponownie nawiąż kontakt z terapeutą. Jeśli nigdy nie korzystałeś z poradnictwa, jest to idealny moment, aby zacząć. Wykwalifikowany doradca ds. uzależnień będzie wiedział, jakiego rodzaju terapia pomoże Ci w Twoim przypadku i jakie są Twoje konkretne obawy. Niektóre formy terapii, takie jak terapia poznawczo-behawioralna (Cognitive Behavioral Therapy, CBT), mogą pomóc Ci poprzez zmianę negatywnych wzorców myślowych. Poradnictwo może być bezpiecznym miejscem, w którym można przetworzyć uczucia i zwiększyć swoje umiejętności radzenia sobie z problemami.

Znajdź połączenie

Dostosuj się do tego, w co wierzysz i wykorzystaj to jako strategię radzenia sobie z problemami. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zacznij włączać swoją duchowość do swojego codziennego życia. Nawet jeśli nie uważasz się za osobę religijną, możesz zwrócić się ku medytacji lub czytaniu inspirujących książek. Kontakt z naturą również może być formą duchowości. Wybierz się na wycieczkę, posiedź w pobliżu oceanu, wybierz się na malownicze spacery lub przejażdżkę samochodem. Takie rzeczy mogą być bardzo pielęgnujące i terapeutyczne. Nawet prowadzenie dziennika swoich uczuć i doświadczeń może pomóc Ci poczuć się skoncentrowanym i połączonym.

Ruszaj się

Dbanie o swoje ciało może przynieść korzyści zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Badania pokazują, że ćwiczenia fizyczne mogą pomóc zwiększyć poziom "substancji chemicznych poprawiających samopoczucie" w mózgu i zmniejszyć uczucie depresji i niepokoju. Spróbuj włączyć do swojego dnia reżim ćwiczeń, który Cię interesuje. Niektóre pomysły to kickboxing, aerobik z podnoszeniem ciężarów, joga lub nawet taniec.

Alternatywne środki zaradcze

Środki holistyczne mogą pomóc Ci w takich kwestiach jak redukcja stresu, relaksacja, zwalczanie bólu, depresja i lęk. Niektóre przykłady alternatywnych środków zaradczych obejmują:

  • Medytacja/Mindfulness

    Medytacja może pomóc w poprawie koncentracji i uwagi oraz może mieć efekt uspokajający, co może pomóc w radzeniu sobie ze stresem i niepokojem. Istnieją różne rodzaje medytacji do wyboru. Mindfulness uczy świadomości i życia w chwili obecnej. Istnieją zorganizowane grupy mindfulness, takie jak Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR), które mogą pomóc zarówno w problemach ze zdrowiem fizycznym, jak i psychicznym.

  • Akupunktura

    Akupunktura jest chińską metodą leczenia. Akupunktura może pomóc organizmowi w wytwarzaniu substancji chemicznych, które pomagają nam poczuć się lepiej pod względem emocjonalnym. Niektórym pomaga ona nawet zmniejszyć głód alkoholu.

  • Aromaterapia

    Aromaterapia to wykorzystanie zapachów do zapobiegania, łagodzenia lub leczenia objawów choroby poprzez wdychanie zapachów zwanych olejkami eterycznymi. Zapachy pochodzące z tych olejków mogą pomóc w bezsenności, sprawić, że poczujesz się bardziej energiczny lub złagodzić stres. Do zapachów, które mogą być szczególnie terapeutyczne, należą lawenda, rumianek, róża i kadzidło.

Bądź pozytywny

Nie lekceważ potęgi mowy o sobie. Używanie pozytywnych afirmacji może pomóc Ci utrzymać się na powierzchni ziemi. Pamiętaj, aby być dla siebie miłym i mówić o sobie pozytywne rzeczy. Każdy z nas ma mocne strony. Zacznij podkreślać swoje. Pisanie afirmacji w dzienniku może być bardzo wzmacniające. Jeśli nie potrafisz wymyślić nic pozytywnego na swój temat, pamiętaj, że bez względu na to, jak trudna była Twoja przeszłość, masz swoją wartość. Powtarzaj to sobie przy każdej możliwej okazji. Przypomnij sobie o sile i determinacji, jakich wymaga podjęcie ważnego kroku, jakim jest poddanie się leczeniu i uczyń z tego swoją afirmację.

Wartość leczenia

Dostanie się do ośrodka leczenia, kiedy potrzebujesz pomocy, jest kluczowe. Pamiętaj, że równie ważne jest, abyś nauczył się dbać o siebie, zanim jeszcze rozpoczniesz leczenie - zwłaszcza jeśli musisz poczekać jakiś czas. Otrzymałeś dar czasu. Zacznij go mądrze wykorzystywać. Masz teraz kilka nowych strategii, które mogą Ci pomóc. Niezależnie od tego, które opcje wybierzesz, będziesz przygotowany do podjęcia wyzwań, które pojawią się po rozpoczęciu leczenia.

Komentarze (0)